قندعسل

 
میوه سلامتی را بهتربشناسیم
نویسنده : سحر - ساعت ٤:۳۱ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱٧ آبان ۱۳۸۸
 

 

اشخاصی که بیشتر از دیگران سیب می‌خورند، کمتر به سرماخوردگی و ناراحتی‌های قسمت فوقانی دستگاه تنفسی شامل عفونت‌های مربوط به بینی، حنجره و نای مبتلا می‌شوند.

جام جم آنلاین: سیب به حق نماد سلامتی است. شاید این جمله معروف را شنیده باشید که روزی یک عدد سیب بخورید تا بیمار نشوید. این میوه از دوران باستان نیز نماد زیبایی و تندرستی بود.

بیش از 7500 گونه سیب شناسایی شده است. بیشتر سیب‌های آمریکای شمالی و اروپا طعمی شیرین و ملس دارند اما سیب‌های ترش طرفداران بسیار اندکی دارند. سیب‌های خیلی شیرین با طعم کم‌ترش در آسیا محبوبیت دارند.

درون یک سیب

سیب دارای ویتامین و مواد معدنی زیادی است. در یک سیب متوسط 258 کالری انرژی، 2/1 گرم پروتئین ، 6/1 گرم چربی، 6/59 گرم مواد نشاسته‌ای، 24 میلی‌گرم کلسیم، 10 میلی‌گرم فسفر، 2/1 میلی‌گرم آهن ، 360 واحد ویتامین آ ، 15/0 میلی‌گرم ویتامین ب 1، 08/0 میلی‌گرم ویتامین ب 2، 1/0 میلی‌گرم ویتامین ب 3 و 18 میلی‌گرم ویتامین ث وجود دارد.

نکته جالب این است که ویتامین‌های موجود در سیب بیشتر در پوست سیب و زیر پوست آن قرار دارد، بنابراین آنهایی که می‌توانند پوست سیب را هضم کنند بهتر است که آن را با پوست بخورند و اگر می‌خواهید پوست آن را بکنید بهتر است که سیب را خیلی نازک پوست کنید.

10 خاصیت سیب


- کاهش بیماری قلبی: تعداد زیادی از مطالعات نشان داده است که سیب با داشتن آنتی‌اکسیدان‌های زیاد موجب کاهش میزان تخریب عروق بدن به وسیله کلسترول می‌شود. به همین علت کسانی که سیب مصرف می‌کنند، در خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی قرار دارند.

2- کمک به زیبایی پوست: آب سیب برای زیبایی پوست استفاده زیادی دارد به‌خصوص برای از بین بردن چین و چروک پوست موثر است. این امر به علت داشتن میزان بالایی از اسیدهای میوه است.

3- کاهش کسترول خون: سیب حاوی مقادیر خوبی از نوعی فیبر به نام (پکتین) است، پکتین از دسته فیبرهای محلول است. یعنی زمانی که مرطوب می‌شود، چسبنده و غلیظ می‌شود. مصرف پکتین موجب کاهش سطح کلسترول خون می‌شود. علت این امر ممکن است اتصال یافتن پکتین سیب به اسیدهای صفراوی باشد که به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند. البته باید توجه شود که تنها پکتین نمایانگر قدرت کاهش کلسترول سیب نیست و سیب صرف‌نظر از داشتن پکتین، با سایر موادی که دارد، خود یک کاهنده نیرومند کلسترول است.

4- پیشگیری از پوکی استخوان: سیب دارای مقدار زیادی کلسیم است و به همین دلیل از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند. علاوه بر این کلسیم موجود در سیب به بدن کمک می‌کند که کلسیم غذاهای دیگر را نیز جذب کند.

5- کاهش سرطان: مطالعات نشان داده مصرف سیب می‌تواند برخی از سرطان‌ها را کاهش دهد. این امر به علت وجود کوئرستین در سیب است. مطالعات نشان داده که کوئرستین به طور خاصی می‌تواند برای افراد سیگاری مفید باشد، مواد سرطان‌زای تنباکو سبب تخریب دیواره مثانه می‌شوند و به این ترتیب موجب رشد سلول‌های سرطانی می‌گردند. چنین کشف شده است که افراد سیگاری که مصرف‌کننده مقدار زیادی فلاونوئیدها از جمله کوئرستین موجود در سیب هستند، از تخریب دیواره مثانه ناشی از تنباکو حفاظت می‌شوند.

6- کنترل دیابت: پکتین موجود در سیب می‌تواند کمک به حفظ سطح قند خون به طور ثابت نماید. قندهای طبیعی موجود در سیب به آهستگی هضم و جذب می‌شوند. بنابراین برای افراد مبتلا به بیماری دیابت، سیب به طور خاص مفید است.

7- بهبود سرماخوردگی: بررسی‌ها نشان داده است که عصاره سیب دارای امکان نابودی ویروس‌ها است. پژوهشگران متوجه شده‌اند اشخاصی که بیشتر از دیگران سیب می‌خورند، کمتر به سرماخوردگی و ناراحتی‌های قسمت فوقانی دستگاه تنفسی شامل عفونت‌های مربوط به بینی، حنجره و نای مبتلا می‌شوند.

8- جلوگیری از چاقی: خوردن سیب با پوست، سطح قند خون را به آهستگی و برای مدتی بالا نگه می‌دارد، به همین علت پس از خوردن سیب کامل، شخص احساس سیری بیشتری می‌کند بنابراین برای کاهش وزن بهتر است خود سیب به طور کامل و طبیعی خورده شود.

9- درمان یبوست: خوردن سیب یبوست را برطرف می‌کند.

10- کاهش فشار خون: سیب در کاهش فشار خون نیز موثر است.