قندعسل

 
سبزیجات وسلامتی
نویسنده : سحر - ساعت ٥:۳٠ ‎ق.ظ روز جمعه ٢٢ آبان ۱۳۸۸
 

دکتر ربابه شیخ الاسلام مدیر موسسه سلامت و بهبود تغذیه گفت: بیماری هایی مانند یبوست ، فشارخون بالا ، سرماخوردگی و غیره از عوارضی هستند که بسیاری از افراد دچار آن می شوند ، بهترین راهکار درمان این عارضه استفاده از سبزیجات و میوه های سرشار از فیبر است.

مدیر موسسه سلامت و بهبود تغذیه روز یکشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: فیبرهای غذایی که در انواع سبزی ها مثل کاهو ،خیار، کرفس، هویج، سبزیهای سبز مثل اسفناج، انواع کلم ها و سبزی خوردن وجود دارند، جریان مدفوع را تسهیل می کنند.افراد اگر روزانه در رژیم غذایی به اندازه کافی سبزی و میوه مصرف کنند، کمتر دچار یبوست می شوند.

وی با بیان اینکه در وعده های نهار و شام ابتدا سالاد بخورید،گفت: سالادها را هر بار با تنوع بیشتر از انواع مختلف سبزی تهیه و به جای سس‌های صنعتی از روغن زیتون و سرکه، آبلیمو و یا آب غوره با توجه به سلیقه تان استفاده کنید. اگر یک وعده غذایی را در خارج از خانه صرف می کنید و به سالادهای بیرون از منزل بدلیل بهداشتی اطمینان ندارید هر روز صبح برای خودتان یک ظرف سالاد تهیه و با خود به محل کارتان ببرید.

مدیر موسسه سلامت و بهبود تغذیه ادامه داد: در طول روز نوشیدن آب فراموش نشود و بهتر است روزانه هشت تا 10 لیوان آب بنوشید. افراد از قرص های ملین بدون نظر پزشک استفاده نکنند، گاهی اوقات این قرص ها با تحریک دستگاه گوارش و تخلیه کامل روده ها زمینه را برای یک دوره یبوست پی در پی آماده می کنند.

شیخ الاسلام گفت: اگر به دلایل مختلف امکان مصرف سبزی و میوه را ندارید و یا بدلیل بهم خوردن تغذیه مطلوب یا سفر دچار یبوست شده اید از دانه های حجم دهنده مدفوع مانند اسفرزه (پسلیوم) همراه با آب استفاده و حتما آب بیشتری بعد از مصرف بنوشید.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: استفاده از پودر سبوس برای درمان یبوست مفید است، افراد می توانند آن را با آب، ماست، همراه با سالاد یا اضافه کردن به سوپ مصرف کنند.

وی با بیان اینکه امروزه تحقیقات ثبت کرده است خواص انار و ترکیبات موجود در آن موید اثرات مفید در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌هاست ، گقت: 85درصد عصاره انار را آب و10درصد آن را قندهای ساده تشکیل می دهد و 5/1درصد پکتین موجود در این میوه یکی از انواع فیبرهاست و در حفظ سلامت روده ها نقش دارد.

شیخ الاسلام افزود: انار دارای مواد آنتی اکسیدانی است که نتایج حاصل از مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهند که مصرف میوه ها و سبزی هایی که حاوی ترکیبات پلی فنولیک هستند، به میزان قابل توجهی از میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی، سکته های مغزی و سرطان های مختلف می کاهند.

این متخصص تغذیه اظهار داشت: انار با مکانیسم های مختلف در پیشگیری از اترواسکروزیز یا تصلب شرائین مفید است و مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها از اکسیداسیون کلسترول بد یا LDL در جدار عروق جلوگیری می کند.

شیخ الاسلام توضیح داد: تجمع غیر طبیعی پلاکت ها (سلولهای خونی که در انعقاد خون نقش دارند) نیز یکی دیگر از فاکتورهای ایجاد کننده اترواسکروزیز است که انار از تجمع آنها جلوگیری کرده و بدین ترتیب خطر تشکیل لخته خون و سکته و تصلب شرائین را کاهش می دهد.

به گفته وی، انار به علت خواص ضد التهابی ، در کاهش فشار خون مفید است.