قندعسل

 
میان وعده درسنین مدرسه
نویسنده : سحر - ساعت ٤:٢٥ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱٥ آذر ۱۳۸۸
 

انرژی : در دوران مدرسه رشد به صورت نسبتاً یک نواختی ادامه دارد و سال‌های آخر دبستان مقارن با شروع جهش رشد به ویژه در دختران است. بنابراین تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیازدر این دوران بسیار ضروری است.با ورود دختران به سن بلوغ و شروع عادت ماهیانه نیاز به آهن و پروتئین جهت جایگزین کردن مقادیر از دست رفته بیشتر می‌شود.میزان انرژی مورد نیاز کودکان مدرسه‌ای، به دلیل تفاوت در اندازه بدن، میزان تحرک و سرعت رشد آن‌ها متفاوت است . در صورتی که انرژی مورد نیاز کودک به خوبی فراهم نشود باعث مختل شدن رشد کودک خواهد شد.

میان وعده ها

کودکان سنین مدرسه علاوه بر سه وعده غذای اصلی به میان وعده نیاز دارند.در این سنین کودکان برای در حد مطلوب نگهداشتن فعالیت سیستم عصبی و عملکرد مغز به خوردن غذا در در وعده‌های بیشتری نیازدارند و باید بین صبح تا ظهرو ظهرتا شب میان وعده مصرف کنند. کودکان ساعت‌هایی از روز را در مدرسه می‌گذرانند بنابراین یکی از ساعات صرف میان وعده را دانش آموزان در مدرسه هستند.تمایل به مصرف میان وعده‌ها توسط کودکان دبستانی بعد از مدرسه و به عنوان عصرانه با افزایش سن بیشتر می‌شود.آن‌ها دوست دارند که از غذاهای آماده و غیر خانگی (مانند انواع ساندویچ های سوسیس و کالباس و همبرگرو....)استفاده کنند .در این دوران آموزش‌های لازم جهت عادات صحیح غذایی باید داده شود.در واقع هدف والدین باید فراهم کردن شرایطی برای کودکان باشد تا آن‌ها غذاهای سالم و متنوع را انتخاب کنند.کودکان مشاهده‌گرهای دقیقی هستند و الویت‌های غذایی آنان از سایر افراد خانواده تاثیر می‌پذیرد.والدینی که همیشه غذاهای ناسالم و شیرینی‌جات می‌خورند در ایجاد عادات صحیح غذایی در کودکانشان دچار مشکل می‌شوند.
توصیه:

استفاده از غلات و حبوبات بوداده و برشته شده (مانند برنجک ،عدس برشته شده، گندم برشته و نخود چی ) انواع مغزها مثل گردو، بادام ،فندق، پسته و بادام زمینی به عنوان میان وعده بخشی از پروتئین مورد نیاز روزانه را تامین می‌کند.


طرز تهیه گندم برشته، برنجک و عدس برشته شده :

برای تهیه برنجک و گندم برشته باید ابتدا آن‌ها را بجوشانیم تا مغز آن‌ها پخته شود.سپس آن‌ها را آبکش کرده و بگذاریم کاملاً خشک شود و در مقداری روغن تفت دهیم تا پفکی و برشته شود.

برای تهیه عدس برشته، عدس را یک شب خیس می‌کنیم و بعد آن‌را بو می‌دهیم. مادران می‌توانند این تنقلات را که دارای ارزش غذایی بالایی است را در منزل تهیه کرده و به عنوان میان وعده به کودک و دانش آموز خود بدهند . مصرف این تنقلات به عنوان میان وعده به مراتب از محصولات غذایی کم ارزش مانند پفک و چیپس ، شکلات و نوشابه مفید تر اس
  ترس از چاقی

ترس از چاقی در نوجوانان و محدود کردن دریافت غذا ،نهایتاً کوتاه قدی و تاخیر بلوغ را به دنبال خواهد داشت.ترس از چاقی در نوجوانان بر خلاف بی‌اشتهایی عصبی و بولیمیا علامت واضحی ندارد.

عوارض رژیم‌های غذایی برای کاهش وزن در دوران بلوغ :

رژیم‌های غذایی نامناسب و غلط علاوه بر اختلال رشد و شامل کمبودهای تغذیه‌ای ، اختلالات قاعدگی، ضعف و وخستگی و گیجی، افسردگی، تحریک پذیری، یبوست، نداشتن تمرکز حواس و اشکال در خوابیدن می‌باشد. تنفس بدبو،ریزش مو و خشکی پوست از عوارض رژیم‌های غذایی با محدودیت شدید کالری می‌باشد.